Avatar foto 8 januari 2020

Wat gaat 2020 de horeca brengen? Nu 2019 ten einde is gekomen, is het tijd om vooruit te kijken. Wat staat ons te wachten in 2020 op het gebied van eten, drinken en horeca in het algemeen? Wij zetten voor jou een aantal belangrijke ontwikkelingen en trends in de horeca voor het nieuwe jaar op een rij. Enjoy!

Let’s Play

Communiceren met je tafelpartner, zó 2019! In 2020 willen we ook vóór en tijdens het diner vermaakt worden. Daarom doen de zogeheten spelletjescafés hun intrede in de horeca. Lekker eten en je vrienden inmaken met 30 Seconds! Is er een betere combinatie? De combinatie uit eten gaan en spelen is een gouden vondst. De jeu de boules banen schieten als paddestoelen uit de grond. In Tilburg vind je zelfs een waanzinnig doolhof met rooftopbar en in Utrecht een ping-pong restaurant. Niemand die vreemd opkijkt als je niet stilzit tijdens het eten.

Blurring

De scheidslijn tussen de traditionele kanalen van supermarkt, horeca of catering wordt steeds vager. Deze grensvervaging wordt ook wel blurring genoemd. Blurring vormt een trend die zich steeds verder ontwikkelt binnen de horeca. De kunst is om je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou te blijven! Een goed voorbeeld is het alles-in-één-concept De School in Amsterdam. Je kunt er onder andere stoom afblazen na een drukke werkdag in de gym, heerlijk dineren met je vrienden en s’nachts met de voetjes van de vloer in de bij behorende club. Wat wil een mens nog meer?!

Plant-based

Steeds meer mensen kiezen ervoor om plantaardig te eten. Minder vlees eten is goed voor het dierenwelzijn en het milieu. Ook voor je gezondheid is het beter om minder vlees en meer granen, peulvruchten, groente en fruit te nemen.

Zelfs fabrikanten van voorverpakte producten spelen hier al handig op in. Denk aan chips van groenten of pizzabodems op basis van bloemkool of rode biet. Een stukje vlees of vis speelt dus niet langer de hoofdrol in elk gerecht!

Alcoholvrij

Alcohol verliest terrein. Natuurlijk, nog altijd worden wijn, bier en andere alcoholische dranken in de horeca veel geschonken. Maar alcohol krijgt een steeds minder positief imago. Steeds meer mensen gaan zelfs voor een leven zonder alcohol

Er ontstaan steeds meer nieuwe, non-alcoholische opties en varianten van bestaande dranken waar alcohol in zit. Waar niet-alcoholische cocktails ooit amper werden besteld zijn ze nu het luxe alternatief voor frisdrank. Kortom, een leven zonder alcohol is hip.

Frisdrank in de spotlight!

Liefhebbers van frisdrank kunnen hun hart ophalen. Deze categorie wordt steeds uitgebreider, passend bij de tijdgeest waarin de gast op zoek is naar variatie en inspiratie. Frisdrank is er niet meer alleen om de dorst te lessen, het draait ook om beleving. Daarnaast is de gast steeds vaker op zoek naar dranken die laag zijn in calorieën en weinig suiker bevatten. Een ontwikkeling die in 2020 duidelijk zichtbaar wordt! Wist je dat frisdrank met 53% de meest gekozen drank binnen het horecasegment is!?

Benieuwd naar meer!? Binnenkort brengen wij een nieuwe training uit die volledig bestaat uit trends en ontwikkelingen voor het jaar 2020. Hou ons in de gaten!