Avatar foto 3 januari 2020

Gastvrijheid borgen als gastheer of gastvrouw is je hoogste prioriteit. Hoe kun je dit het beste borgen? Met deze drie tips om gastvrijheid te borgen kun jij op een effectieve manier nieuwe principes implementeren om zo je gastbeleving te veranderen.

  • Plan-Do-Check-Act
  • Klachtenregistratie
  • Innovatief werken

Plan-Do-Check-Act (PDCA)

Gastvrijheid is een constant lopend project, je krijgt immers te maken met verschillende soorten gasten. Om zoveel mogelijk leermomenten te creëren is het verstandig om periodieke reflectiemomenten in te voeren.

Maak een plan, voer het uit, analyseer de resultaten en stel het plan bij, oftewel Plan-Do-Check-Act.

Een goed voorbeeld zou kunnen zijn dat een gast een klacht heeft over de mate van versheid van een gerecht, aangezien dit niet alleen onprofessioneel over komt maar ook erg gevaarlijk kan zijn wanneer een product niet vers is maar zelfs over datum is.

Voorbeeld:

Een goede manier om dit op te lossen is een vast moment na levering van het product in te plannen om de houdbaarheid te controleren en hier ook gebruiksvolgorde voor te implementeren zodat alle producten binnen hun optimale houdbaarheidsdatum gebruikt worden.

Klachtenregistratie

Het delen en bespreken van klachten maar ook complimenten is belangrijk, deze kun je voor een korte termijn reflectie gebruiken en hier meteen op sturen. Wanneer je een periodiek reflectiemoment hebt met het team kun je de verzamelde aandachtspunten bespreken.

Een oplossing om aan klachtenregistratie te werken binnen het team is om een platform te creëren waar zowel klachten als complimenten geregistreerd kunnen worden, in een situatie waar je een klacht ontvangt van een gast maak je de overweging of dit op korte termijn opgelost kan worden, is dit niet het geval kun je gebruik maken van het platform en dit later in teamverband oppakken tijdens een PDCA-sessie.

Innovatief werken

Werk innovatief, experimenteer. Maar niet alleen, laat ook je werknemers innovatief handelen. Probeer bepaalde handelingen in een gecontroleerde omgeving (op een afgesproken tijdstip na een Plan-Do-Check-Act moment) uit en kijk of dit vruchten afwerpt en implementeer deze voortaan in je werk ethiek.

Voorbeeld:

Speel in op de trend van bijvoorbeeld plantaardig eten, voor veel ondernemers is dit mogelijk een risico, maar met de ommezwaai die veel mensen maken met hun eetgewoontes met als voornemen gezonder en duurzamer te eten kun je als ondernemer jezelf op unieke wijze positioneren binnen de horeca.

Wij hebben voor onze klanten veel kunnen betekenen op het gebied van hospitality, heb jij wat gehad aan deze drie tips om gastvrijheid te borgen en heeft bovenstaand artikel je interesse gewekt? Neem dan contact met ons op om te kijken wat wij op het gebied van onder andere trainingen voor Gastvrijheid voor jou kunnen betekenen.