Dat er in bijna iedere branche een personeelstekort is zal niemand verbazen, en zeker in de horeca niet. En toch is er een uitzondering op die regel, in de naam van eetcafé De Hessenkar in het Utrechtse dorp Achterveld. Waarom dat een uitzondering is vraag je je af? Nou, daar hebben ze namelijk een wachtlijst!
“Laatst wilden twee meisjes bij ons aan de slag, die heb ik toen nee moeten verkopen,” vertelt Hetty Boutens. Samen met haar man Andy is ze eigenaar van eetcafé De Hessenkar. De twee meisjes zijn toen bij een restaurant in de buurt gaan werken. Daar stonden ze te springen om de extra krachten.
Het is al twee dagen feest bij De Hessenkar. Medewerkster Naomi van Elten is afgelopen maandag uitgeroepen tot de Parel van het Jaar, de prijs voor de beste medewerker in de horeca, tijdens de Terras Top 100-verkiezing. En die prijs wordt met het hele personeel gevierd.
“Mensen vinden het gewoon leuk om bij ons te werken.”
Bedrijven in de horeca hebben grote moeite om personeel te vinden. Jaarlijks groeit het aantal banen in deze sector met 3,5 procent. Dat is veel harder dan het totaal aantal banen in onze economie (0,6 procent). Veel van de horecavacatures staan dan ook lang open.
Geen hoger salaris
Bij de Hessenkar is het een heel ander verhaal. Zowel achter de bar als in de bediening heeft het eetcafé voldoende mensen. Ook aan afwassers geen gebrek. Er is zelfs een wachtlijst. Alleen zoekt de Hessenkar nog een kok. “Dat doet mijn man nu, maar hij wil eigenlijk wat anders gaan doen.”
Het is niet dat personeel bij de Hessenkar een hoger salaris krijgt dan bij andere horecagelegenheden. “Nee hoor, dan moeten de prijzen op de kaart ook omhoog en dat willen we juist voorkomen“, legt eigenaar Hetty uit aan RTLZ.
Met partybus naar België
Het is iets anders dat de Hessenkar als werkgever aantrekkelijk maakt. Zo krijgt het personeel de kans om door te groeien. “Wij hebben veel jonge mensen in dienst. Ze beginnen als afwasser, maar kunnen na verloop van tijd ook achter de bar gaan werken of in de bediening. Dat kan heel snel gaan“, zegt Hetty.
Zij en haar man organiseren ook regelmatig uitjes voor het personeel. Hetty: “Laatst zijn we met een partybus naar België geweest. Daar hebben we in een restaurant een hele spelshow gehouden.”
Veel jonge medewerkers
“En we zorgen ervoor dat de werkdruk nooit te hoog wordt. Ik werk meestal op kantoor. Als het druk wordt, spring ik zelf bij.” Ook houdt Hetty zoveel mogelijk rekening met de wensen van haar personeel. “Als iemand een dag vrij wil, gaan we dat regelen en niemand werkt bij ons over.”
De Hessenkar heeft drie fulltime medewerkers in dienst. De rest is flexwerker. De meesten zijn jong. Ze komen van de havo of ze studeren. “En sommige hebben zelfs een andere baan. Die werken bij ons omdat ze dat gewoon leuk vinden.”
Op de wachtlijst
Hetty heeft graag hoogopgeleiden. “Die hebben weinig inwerktijd nodig. Ze hebben de kassasystemen bijvoorbeeld heel snel door. Daardoor kun je ze op veel plekken inzetten. Vaak leiden ze elkaar op.” De sfeer onderling is erg goed. Het zijn vrienden van elkaar, volgens Hetty.
Als iemand wil komen werken, maar er is geen plek, dan komen ze op een wachtlijst. “Als we dan weer plek hebben, dan laten we dat weten.” Soms werkt diegene dan al bij een ander restaurant. Nee, dan halen we ze daar niet weg, vertelt Hetty. Dat vindt ze oncollegiaal. En het is ook niet nodig, want aan belangstelling geen gebrek bij de Hessenkar.